ISS_23328_01741.jpg

Je woning verkopen? Laat asbest je niet verrassen!

Proficiat, je gaat je huis verkopen! Je EPC attest en de keuring van je elektrische installatie heb je al op zak. Maar heb je ook aan het asbestattest gedacht?

Heeft je woning een bouwjaar van voor 2001 en staat je woning in Vlaanderen (dus niet in Brussel en Wallonië)? Dan heb je vanaf 23 november 2022 een asbestattest nodig. De verplichting geldt trouwens niet alleen voor woningen. Ook andere panden zoals bedrijfsgebouwen vallen onder de verplichting.

Wil je graag op korte termijn je woning verkopen? Wees dan snel, want het aantal deskundigen dat het attest kan afleveren, is voorlopig nog beperkt. Zonder het asbestattest kan de notaris de authentieke akte voor de verkoop van de woning niet verlijden. Goed om weten, als je een attest laat opmaken, is dit 10 jaar geldig.

Hoe geraak je aan een asbestattest?

Alleen gecertifieerde asbestdeskundigen inventarisatie mogen de inventarisaties uitvoeren.
De lijst kan je terugvinden op de website van de OVAM via https://ovam.vlaanderen.be/hoe-kan-ik-een-asbestattest-verkrijgen-.

De asbestdeskundige voert de asbestinventarisatie uit. Het onderzoek is niet destructief. Dit wil zeggen dat er geen muren afgebroken worden of zware werken voor nodig zijn. Wel zal de deskundige van verdachte materialen stalen nemen. Wanneer de resultaten bekend zijn, maakt de asbestdeskundige zijn verslag op en geeft hij de gegevens door aan OVAM.

Na de inventarisatie levert OVAM de asbestattesten af. De attesten kan je ook raadplegen via https://woningpas.vlaanderen.be/.

Asbest in huis, kan ik mijn woning nog verkopen?

Ja! Als blijkt dat er asbest in ja woning aanwezig is, dan zijn hier geen verdere verplichtingen aan verbonden. Net zoals bij de verplichte keuring van een elektrische installatie ligt de nadruk van het asbestattest op informeren van de koper, namelijk informatie geven over de aanwezigheid van asbest en de koper praktische informatie te geven over de verwijdering.

Wat gaat mij een asbestattest kosten?

Aan deze nieuwe verplichting hangt natuurlijk ook een kostenplaatje. Elke asbestdeskundige is vrij om zijn tarief te bepalen. De kostprijs is ook afhankelijk van het aantal staalnames dat nodig is. Daarnaast vraagt ook Ovam een vergoeding van 50 euro. De verwachting is dat de opmaak van een asbestattest al snel tussen de 300 en 600 euro zal liggen.

Het asbestattest

Ten laatste op het moment van de ondertekening van de onderhandse akte of overeenkomst (compromis) voor de overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar, bezorgt u het asbestattest aan de koper. Geïnteresseerde kopers zullen het asbestattest al willen inzien bij het plaatsbezoek of vooraleer ze een bod uitbrengen. De verkoopovereenkomst zelf bevat volgende gegevens:
  • de vermelding dat de inhoud van het geldige asbestattest is meegedeeld aan de verwerver;
  • de datum en de unieke code van het asbestattest;
  • de samenvattende conclusie van het asbestattest.
Is de verkoopovereenkomst ondertekend vóór 23/11/2022? Dan moet u niet beschikken over een asbestattest en dient er dus ook niets opgenomen te worden in de authentieke akte. Werd de verkoopovereenkomst ondertekend na 23/11? Dan gaat de notaris na of een geldig asbestattest werd overhandigd aan de koper.
Als er geen geldig asbestattest beschikbaar is of tijdig aan de koper werd bezorgd, dan kan de koper de nietigheid van de verkoop inroepen.
 

En wat als het toch misloopt?

Als er bij een verkoop geen asbestattest is, riskeer je ingrijpende financiële en juridische gevolgen. De akte zal niet (of te laat) verleden worden waardoor je een schadevergoeding riskeert. De afwezigheid van het asbestattest kan zelfs leiden tot de nietigheid van de verkoop. Komt je klant naar aanleiding van een (ver)koop van zijn gezinswoning in een conflictsituatie terecht?

TIP: Zorg dat je zeker bent dat de deskundige een inventarisatie uitvoert voor het asbestattest. De deskundige moet beschikken over een procescertificaat. En u als opdrachtgever en de deskundige moeten samen een asbestattest opdrachtformulier ondertekenen om de afspraken duidelijk vast te leggen.

Met een globale rechtsbijstandsverzekering in je verzekeringsportefeuille kan je je hiertegen beschermen. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 056/60 33 30 of stuur een e-mail info@rvbconsult.be
 
 

Documenten

Bron
https://www.euromex.be
https://ovam.vlaanderen.be/verkoop-gebouw

Arbeidsongevallenverzekering voor werknemers

De arbeidsongevallenverzekering (Verzekering arbeidsongevallen) vergoedt werknemers uit de privésector voor de gevolgen van een ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk.

De verzekering Arbeidsongevallen komt tussen bij arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk waarvan uw werknemers het slachtoffer zijn. De regeling van de schadegevallen gebeurt conform de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971.

Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn werknemers die onderworpen zijn aan RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), maar ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan RSZ onderworpen zijn.

 

Welke waarborgen zijn standaard voorzien?

De arbeidsongevallenverzekering komt tussen wanneer een werknemer een arbeidsongeval heeft op de werkvloer of op de weg van en naar het werk.

Welke vergoeding voorziet een arbeidsongevallenverzekering?

  • een vergoeding voor de medische kosten
  • een dagvergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid
  • een rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden

Welk zijn de optionele waarborgen?

  • Dekking van het gedeelte van het loon dat het wettelijk maximum overschrijdt
  • Dekking van privéongevallen van werknemers
  • Dekking van de bedrijfsleiders die een optimale dekking willen

Tip: bent u zaakvoerder of zelfstandige zonder, of met personeel? Denk aan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven. Deze verzekering zorgt ervoor dat u beschermd bent tegen de gevolgen van een ongeval tijdens uw beroepsactiviteiten of in uw privéleven.

 

Hoe een arbeidsongeval aangeven? 

Elk arbeidsongeval moet zo spoedig mogelijk worden aangegeven door de werkgever aan zijn verzekeraar. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier, waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd.

Om een arbeids(weg)ongeval aan te geven dient een voorgeschreven aangifteformulier te worden ingevuld. Dit document kan manueel (papieren versie) ofwel elektronisch (indien aangeboden door uw arbeidsongevallenverzekeringsmaatschappij) worden ingevuld en vervolgens naar de gepaste verzekeringsmaatschappij worden verzonden.

Een aangifte kan ook elektronisch worden uitgevoerd via het Portaal van de sociale zekerheid. Om dit uit te voeren, heeft u een specifieke toegang nodig (https://www.socialsecurity.be/site_nl/general/helpcentre/registration/register/index.htm). Van de aangifte (met uniek nummer) krijgt u een kopie per e-mail.

Download hier de ongevalsaangifte Arbeidsongevallen

Medisch attest van eerste vaststelling

 

Meer informatie gewenst?

Bel ons op het nummer 056/60 33 30 voor een afspraak. Dan maken wij u wegwijs in deze materie en zoeken we samen met u de beste oplossing voor uzelf en uw medewerkers. 

 

 

brandveiligheid-scaled.jpeg

Brandpreventie: je elektrische step of fiets veilig opladen

Je elektrische fiets of step opladen voelt als de normaalste en veiligste zaak ter wereld. Maar als het fout gebeurt, kan het ook heel wat schade veroorzaken. De batterijen van je elektrische step of fiets en hun bijhorende opladers en kabels kunnen vuur vatten en zorgen voor een brand.

02E23538.jpg

Veilig met de fiets naar school

Gaat uw kind alleen of onder begeleiding met de fiets naar school?
Wat zijn de aandachtspunten om de rit veilig af te leggen?

Volgens het Vias-instituut worden elke dag (!) een tiental kinderen jonger dan 15 jaar het slachtoffer van een verkeersongeval. En dit cijfer neemt alleen maar toe nu het gebruik van de fiets steeds populairder wordt.

Enkele regels om veilig naar school te fietsen

1. De juiste keuze van de fiets

  • Kies een fiets die overeenstemt met de gestalte van het kind. Men ziet al te vaak kinderen naar school vertrekken op een te kleine of te grote fiets. Dit maakt het fietsen niet alleen oncomfortabel, maar soms ook gevaarlijk.
    Tijdens het schooljaar zal uw kind blijven groeien: hou hiermee rekening bij de aankoop van een nieuwe fiets.
  • Hou bij aankoop rekening met het gewicht, de stevigheid, de toebehoren (accessoires), de mogelijkheid om gemakkelijk de zadelhoogte te regelen, de veiligheid van de fiets.
  • Zorg ervoor dat de fiets over alle veiligheidsaccessoires beschikt: verlichting, flikkerlampjes, reflectoren, bel, … en dat de ketting en de remmen in goede staat zijn. Sommige fietsen beschikken over een vlaggetje die men achteraan langs de zijkant kan openzetten: ze zetten de autobestuurders aan om een veiligheidsafstand te houden wanneer ze de fiets voorbijsteken.

2. De uitrusting van uw kind

  • Geef uw kind een helm die aangepast is aan zijn hoofd. Om hem nog beter te beschermen bij een valpartij, kunt u hem ook van handschoenen en elleboog- of kniebeschermers voorzien.
  • Uw kind moet gezien worden! Laat hem reflecterende kleding dragen of eventueel een reflecterende armband of gordel, evenals een fluohesje.

3. Vóór het vertrek

  • Controleer de goede werking van de fiets (waaronder de remmen en de banden). Geef de fiets ook regelmatig een onderhoudsbeurt.
  • Stel de hoogte van de zadel goed af. Uw kind moet probleemloos aan de trappers kunnen en een voet op de grond kunnen zetten zonder de fiets uit evenwicht te brengen.
  • Zorg ervoor dat de boekentas op de rug wordt gedragen of goed vastgemaakt is op de bagagedrager. Hang de boekentas nooit aan het stuur, hij zou de fiets uit evenwicht kunnen brengen.

4. De reisweg

  • Kies voor de veiligste reisweg met fietspaden, wegen waarop autobestuurders hun snelheid moeten matigen, geen drukke wegen (vooral wat vrachtauto’s betreft). Vermijd gevaarlijke doorgangen of kruispunten (in dat geval steekt men best te voet over!).
    Soms is die “ideale” reisweg niet de kortste.
  • Maak uw kind attent op ongevallen die veroorzaakt worden door de dode hoek van auto’s, bussen, vrachtwagens, …
  • Test de reisweg in reële omstandigheden samen met uw kind vooraleer hij zich alleen op de weg begeeft.
  • Informeer u om te weten of andere kinderen dezelfde weg met de fiets afleggen: in groep rijden biedt meer veiligheid inzake zichtbaarheid en in geval van problemen.
  • De weersomstandigheden wijzigen in de loop van het jaar afhankelijk van de seizoenen. Voorzie dus een alternatief transportmiddel indien de omstandigheden niet meer veilig zijn (stormweer, hevige regen, ijzel, sneeuw, …).
  • Zorg voor een antidiefstalsysteem (bvb. fietsslot) en ga na waar het kind zijn fiets in de school kan achterlaten.

5. Indien u uw kind met de fiets begeleidt

  • Indien uw kind weinig ervaring heeft, kunt u hem best naar school begeleiden. Rij in dit geval aan zijn linkerkant zodat hij beschermd wordt van het voorbijrijdend verkeer. Indien dit niet kan, plaatst u zich achter hem zodat u hem in de gaten kunt houden en de gevaren kunt anticiperen.
  • Bij het rijden moet uw kind uw bevelen opvolgen, zoals “Stop”, “Rij minder snel”, Blijf langs je kant”, “Pas op voor de voetganger”, enz.
  • Leef de verkeersregels na zodat uzelf het goede voorbeeld geeft aan uw kind.
  • Goed om te weten: indien hij minder dan 9 jaar oud is en een fiets gebruikt met een wieldiameter van max. 50 cm, mag uw kind op het voetpad rijden.

6. Indien uw kind alleen met de fiets vertrekt

  • Hiervoor moet uw kind voldoende vertrouwd en ervaren zijn met het verkeer en het gebruik van zijn fiets. Hij moet de gevaren goed kennen, de risico’s kunnen inschatten (snelheid van het wegverkeer, voorrangsregels, …) en de verkeersregels naleven (met de arm aangeven dat hij zal draaien, achter zich kijken zonder zijn evenwicht te verliezen, over een anticipatievermogen beschikken, enz.).
  • Geef hem een middel om u te verwittigen in geval van problemen (een GSM of plaatsen waar hij u kan verwittigen in geval van nood). Steek uw contactgegevens in zijn boekentas of in zijn portefeuille. Vraag hem desnoods om u te verwittigen (SMS) wanneer hij aangekomen is.

 

bron https://blog.europ-assistance.be/nl/veilig-met-fiets-naar-school/